torsdag 6 september 2012

Metal tape art

Ett varningens ord! DETTA ÄR STARK BEROENDEFRAMKALLANDE! Snacka om att hittat ett sätt att altra på som bara är hur kul som helst och blir sååå snyggt. Det spelar ingen roll om du aldrig har gjort detta förut, du kan inte misslyckas!

I´m warning everybody! This is very addictive! A way to alter small and big things in a way thats fun and becomes soo nice. It doesn´t matter if You are a beginner or not, You just can fail!

Det du behöver är;
Något att altra, en ask eller vad som helst
Aluminiumtejp
Cardstock eller baksidor av kollegieblock.
Dies
Akrylfärg
En handduk
Husshållspapper
Dubbelhäftande tejp eller lim

What You might need;
Sometning to alter, a box or anything
Aluminium foil
Cardstock or thin chipboard
Dies
Acrylic paint
A towel
Tissuepaper
Double sided tape or glue


Sedan är det bara att gå lös på det du vill altra. Jag har valt att använda mig av en färdig ask. Jag har alldeles för mkt spetsband och behövde en ask till så då tog jag en som jag hade hemma. Sedan tar jag något restpapper jag har, gärna något av de lite tjockare, eller tack omslagen på gamla kollegieblock. Annars kan man stansa dubbelt med tunn cardstock. Sedan stansar jag ut diverse olika figurer och mönster. Till detta projekt har jag använt mig av Spellbinders Dies "Floral Flourishes", "Foliage", "Orchard Harvest Tags and Accents" och "Postage Stamps". Alla helst underbara och extremt användbara. Alfabetet är ett Sizzix "Typeset" en alfabetdie. Dessa klistrar jag eller sätter med dubbelhäftande tejp som jag vill ha dem.

When everything is in front of You, it´s time to get started. Use some dies to punch out the shapes Ypu want to use. I´ve used Spellbinders Dies  "Floral Flourishes", "Foliage", "Orchard Harvest Tags and Accents" and "Postage Stamps". All of them are just wonderful and very useful. The Alfabet is a Sizzix "Typeset" Alphabetis die. All the diffenerent cut out´s are then placed on the box i´ve used with double sided tape or glue.


På botten la jag ett nätband. Sedan börjar sätta fast aluminiumtejpen. Jag gnuggar fast den med händerna, eller en handduk. Sedan går jag in och tar fram detaljerna med baksidan av den pensel, de brukar vara lite rundade så det passar bra. Går tejpen sönder gör det inget, sätt dit en ny bara! Olika storlek på bitarna och så låter man dem överlappa med något millimeter.

Then You just put the aluminium foil over. It has to overlap by a little. I use my hands to push it on and the backside of a brush (it usually has a rounded end) to make the details appere better. If the foil brakes, just put a new piece over it.

När allt är täckt ser det ut så här;

When everything is covered it looks like this.
Sedan lägger jag på ett lager med vit akrylfärg. Här kan man göra lite olika men jag tycker vitt ger en lite mer shabby känsla.

Then I cover it all with white acrilyc paint. I use white because it gives a more shabby chic apperence.
När färgen nästan torkat, torkar jag av den med hushållspapper. Färgen blir då kvar i håligheter och ojämnheter.

When the paint almost has dried I use some tissue paper to dry it of. When doing that some paints stays on in the depths of the foil.
Resultatet blir en vacker ask som du fyller med önskar innehåll!

The result is a beautiful (at least I think so) box that can be used to different things.
En helt annan stil blir det om man tar svart akrylfärg och sedan lite metallic bronsfärg som den här boken här nedan;

If the paint is black instead, and You enhance some of it with a metallic bronze colour You will get a different apperence. 
Så nu har jag lurat in er på något som är superkul men väldigt beroendeframkallande. Det som är lite roligt med detta är att jag garanterat att karln hemma för er som har en sådan kommer bli skapligt imponerad!

So if You dare to try something that is addictive..... The greatest thing about this is that your spouce (if male) will be very impressed by this!

//Kasia aka Dalascrap





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar